Спасибі вам, що ви на світі є, що сієте добро, як щедрий колос

 

                                    (Сценарій свята до Дня учителя)

Вед.-1..Жовтень щедрий на барви осінні

День учителя – свято ж яке!

Освітянській великій родині

Дітвора шле вітання палке!

Вед.-2. Сьогодні усі надзвичайно красиві,

Тож сонечком сяйте нам, будьте щасливі!

Ці зустрічі з вами цікаві, охочі

Щоб зорями сяяли вчительські очі,

А учні у школі трудились на славу,

І вище ваш труд оцінила держава!

Вед.-1. Учителю! За ваш невтомний труд,

За доброту безмежну, безнастанну

Сьогодні ваші учні віддають

Вам свою вдячність щиру і пошану!

Вед.-2. Спасибі вам, мої учителі,

Що ви були і є в моїй душі –

Такі ласкаві, як осінні квіти.

Ми любим вас, ми - ваші діти.

Вед.-1. Добрий день, любі друзі! Раді вітати вас у цім залі! Хочемо, щоб це свято, яке ми підготували, стало  для вас відпочинком, джерелом веселого настрою.

Вед.-2. Сьогодні ми з вами зібралися на традиційне свято працівників освіти – свято Вчителів.

Вед.-2 Свята приходять і відходять, змінюються дати і події, їх забувають і відроджують. Але День Учителя святкувався завжди.

Вед.-1. Сьогодні в цей зал прийшли привітати вас, дорогі учителі, ваші учні. Всі ми різні, але вас любимо і поважаємо.

Вед.-2. То ж дозвольте, любі вчителі,

Зі святом вас сьогодні привітати,

Щастя, здоров’я від всієї душі

На многії роки побажати.

Вед.-1:  Дорогі вчителі! До Вас сьогодні слова щирої шани, сердечної вдячності. Ваша праця мудра і благородна. Розум, серце, душу, здоров’я, впродовж усіх років ви віддаєте своїм вихованцям. Як мама, проводжаючи дітей у дорогу, віддає з рушником частинку свого серця, щоб зігрівало воно на життєвих перехрестях, так і ви передаєте з частинкою серця знання. Мабуть, велике воно, учительське серце, раз на стільки вистачає його…І сьогодні для вас пролунає, як дарунок, пісня…

Пісня 

Вікторія 6 клас

 сценка                                                                                   

Вед.-2.  Немає на землі людини, яка б добрим словом не згадала свого вчителя, що дав путівку у життя.

Вед.-1. Ми пам’ятаємо їх завжди, наших учителів, але в цей святковий день нам хочеться сказати вам особливо теплі слова вдячності і любові. Сьогодні вам, нашим дорогим, нашим улюбленим, усі квіти, усі найкращі побажання.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вед.-2. Шановні вчителі! Багато почесних звань і відзнак у освітян: «Народний учитель», «Заслужений учитель», «Відмінник народної освіти». І все таки, найвище звання – «Улюблений учитель». Тож бажаємо, щоб ви всі були удостоєні цього звання.

Вед.-1. Учителі, як справжні професіонали, прагнуть передати наступному поколінню свої знання, вміння, достукатись до серця дітей і навчити бути Людиною. Їхня робота не закінчується дзвоником з уроку. Вони постійно вкладають у нас найкращі зерна доброти, розвивають наші здібності, формують наші життєві цінності та наставляють на правильний життєвий шлях. Саме такі вчителі, з великим серцем, працюють у нашій  школі

Вед.-2. Рішенням засідання учнівського колективу вирішено: З нагоди свята Дня Учителя, за вагомий внесок у навчання і виховання підростаючого покоління нагородити вчителів нашої школи почесними привітаннями в різних номінаціях з присвоєнням  їм почесних   титулів.

Вед.-1. Що ж, не будемо зволікати і приступимо до нагородження наших вчителів.

Вед. -2.Директор в школі – ніби мати,

Сувора і добра, краща за всіх!

Працює з дня у день завзято,

 На неї нам жалітись гріх.

!Вед.-2.Тож особливе – найбільше вітання

Вітаєм директора з різних боків.

Бо він і учитель, господар і нянька.

І педколективу , і учнів, й батьків.

Вед.-1. Почесним привітанням нагороджується директор школи   Сумарук Ірина Петрівна, яка одержала перемогу у номінації «Золоте серце» з присвоєнням їй титулу «Королева всієї школи».    

Вед.-2. Щасливий директор – коли в нього дружній,

Розумний і мудрий замісник

Наш завуч у школі – дуже надійний.

Вед.-1. Отож ми сьогодні окремо вітаємо

Того, в кого  турбот, крім уроків гора!

«Спасибі» нам треба сьогодні сказати,

Вклонитись їй низько, прийшла вже пора!

Вед.-2.  Дуленчук Галина Михайлівна – завуч з навчально-виховної роботи, яка одержала перемогу у номінації «Праве всевидяче око»  нагороджується   почесною листівкою    з присвоєнням  їй титулу «Права рука Королеви».

 

Вед.- 2. А ми переходимо до  вручення наступної номінації   « Селекціонери майбутнього покоління»

Вед. -1. Найперші вчителі – ранкові зорі,

Спасибі вам за те, що ви у нашій школі,

Назавжди поруч ви і в радощах, і в горі

Ми вас вітаєм щиро, зичим щастя й долі.

Вед.-2: Бажаєм вам, щоб дітвора у школу прибувала,

Щоб із дитячого садка таблицю множення вже знали

Завжди щоб добре, без проблем ішов процес педагогічний,

Щоб не жаліли ви за тим, що в вас турбот багато вічно …

Вед.-1: У номінації« Селекціонери майбутнього покоління» переможцями стали – перші вчителі першого,другого,третього і четвертого класу Кравук Марія Михайлівна, Мосорук Наталія Петрівна, Бобрук Галина Іванівна, Словак Світлана Михайлівна. Вони нагороджуються почесними листівками. Їм присвоюється титул «Друга мама». Одержіть, будь ласка заслужені листівки.

Вед.-2. Ми продовжуємо нагородження наших дорогих вчителів у різних номінаціях   і наступна наша номінація – « Володарі  слова, і пера»

Вед-1: Як вживати кличну форму, 
Щоб були ми завжди в нормі,
 
Відміняти дієслово
 
В нашій рідній давній мові,
 
Вчать філологи завзято.
 
Ох, роботи в них багато! 
Вед.-2.Прозу й поетичні твори 
Вітчизняних авторів 
Ми вивчаєм на уроках, 
Пробуєм творить самі. 
 Вед-1.Ой багата наша мова, 
Має дивнії дива, 
Скільки значень має слово, 
Як його хто промовля... 
Вед-2.Дуже важко вчителям 
Наші твори оцінити, 
А ще важче, мабуть, їм 
Нас примусити щось вчити.

Вед.-1: Почесними листівками нагороджуються вчителі української мови та літератури Андріяш Світлана Францівна і Зузяк Іванна Василівна, які стали переможцями у номінації

 « Володарі  слова, і пера».  Світлані Францівні присвоюється  титул «Мудра сова», а Іванні Василівні присвоюється титул «Шкільна муза». Одержіть, будь ласка, заслужені листівки.

Вед-2. Рученьки терпнуть, злипаються віченьки,

Боже, як хочеться спать!

Так мені ж треба оту світовую

Зранку до ночі читать!

Все переплуталось в бідній голівонці:

Гамлет, Марія, Ремарк.

Вед.-1: Перемогу у номінації «Знавець Шекспіра»  одержала Скумадчук Світлана Миколаївна– вчитель світової літератури з присвоєнням їй титулу «Володарка світової поезії» Вітаємо вас з святом. Прийміть, будь ласка, заслужену листівка.

Вед.-1. Продовжуємо церемонію нагородження. І наступна наша номінація –«Зірки Міжнародних відносин»

Вед.-2. В школі різні вчимо мови,

                Навіть ближчим став кордон.

                Стало всім нам рідним слово

                Ґуттен так! Ґуд бай! Пардон!

                А якби ми краще вчили

                Те, що кажуть вчителі,

               Англічан би зрозуміли,

                Й німцям відповідь дали б.

                Іноземна дивна мова

                Так потрібна зараз всім

                Саме в ринкових умовах,

                Особливо молодим.

Вед.-1. : В номінації «Зірки Міжнародних відносин» перемагає  вчитель іноземної мови Веражак Володимир Васильович і Романова Юлія Дмитрівна . Присвоюється титул  «Пані ніжність».- Юлії Дмитрівні,а Володимир Васильович отримує титул Пан серйозність.

Вед-2. Прийміть, будь ласка, заслужену листівку.

          ( Вручення привітання)

Вед -1..Церемонію вручення  номінацій продовжуємо.  Наступна наша номінація –«Королеви цифр та Інтернету» 

Вед-2..Нас математики навчали,
Щоб ми усе прорахували:
Що множити, а що ділити
І як в складному світі жити.
Любов нам мно
жити потрібно,
Ділити радість принагідно,
От щирість й щедрість — додавати,
А зло від серця віднімати.
Вед.-1. І як почнемо так робити,
То правильно ми будем жити:
Чудово, здорово і ясно.
То ж буде все у нас прекрасно.
За це ми вдячні вчителям.
Від нас — уклін доземний вам! 

Вед.-2. Інформатика - наука всім потрібна нині,
То ж купіть, батьки комп’ютер донечці чи сину.
Ну звичайно, учнів вдома ще комп’ютери не ждуть,
Та освоїти науку можна в школі, прямо тут!
А вітання красне й щире вчителю чудовому,
Я бажаю йому вдачі, завжди бути здоровою
Буть веселою, щоб щастя усміхалося завжди,
Щоб у школі й першокласник був з комп’ютером „на ти”!

Вед. -1.Перемогу в номінації «Королева цифр та Інтернету» одержали- Скуматчук Оксана Богданівна.

Вони  нагороджуються почесними  листівки. 

Вед.-2. Вчителю математики - Ользі  Юріївні  присвоюється титул «Місіс Ікс».  Вчителю інформатики Оксані Богданівні і присвоюється титул «Зберігач таємниць і паролів».   Вітаємо вас з святом. Прийміть, будь ласка, заслужену листівку.

(Вручення нагород)

Вед-1..Наші побажання вам строгі та точні:

 Щоб учні розумні були всі підряд,

 “Мізки” щоб у них – наче той калькулятор,

 І в кожного – творчий “плюсовий” заряд!

 Тепер  відпочиньте! Хай пісня хороша

 Для вас в цю хвилину сердечно звучить,

 

Пісня Віка і Вікторія

 

Ведучий: Церемонія вручення номінацій  продовжується.  Наступна наша номінація –

« Шаман протонів та нейтронів» 

Вед-2. Ми фізика радо сьогодні вітаєм
Цікава наука про Всесвіт і світ
А скільки законів, обчислень усяких
І всі пам'ятати і знати всі слід.
Спасибі від учнів за ваші уроки
І щирі вітання із святом для вас!
Нові вам закони відкрити бажаю,
Хай буде в житті лише зоряний час!

Вед. -1.У номінації « Шаман протонів та нейтронів» »перемогу одержав учитель фізики Зеленко Ярослав Ярославович. Йому присвоюється титул «  наступник Ньютона».

Вед.-2. Прийміть, будь ласка від нас привітання і отримайте заслужену нагороду

Вед-1: Вітаємо переможця ! І продовжуємо! Наступна номінація – «Чарівниця хімічних реакцій»
Знаєм формулу води, 
Хтось ще й соди може знає, 
Але решту знати все, 
Мабуть, цього не буває. 
Вед.-2. Хімія — складна наука, 
Але формули вчимо, 
Хоч буває на уроках 
Як не знаєм — мовчимо. 
Вед.-1.Як зробити динаміт, 
Як очистити наліт, 
Що таке оксид, кислоти, 
Луг, бродіння — це висоти 
Знань, до них не всім дійти, 
Вчителю! Нам помогти 
В силі Ви, аби б хотіли, 
Й списування допустили. 

Вед.-2: Переможцем у номінації «Чарівниця хімічних реакцій» оголошується Лабюк Галина Василівна. Їй присвоюється титул  « Пані Дарвін власною персоною» і вона нагороджується  почесною листівкою.

Вед.-1. Прийміть, будь ласка, заслужену листівку.

Вед.-2. А ми продовжуємо нагородження і оголошуємо переможця у  наступній номінації  «Спортсмен олімпієць»

Вед.-1.Бігай швидко, м’яч лови,
Стрибай вправно догори,
Фізкультура — на ура —
Дуже рада дітвора.
Вед.-2.У спортзал всі — як на свято
Поспішають так завзято.
Вчать нас там марширувати,
У веселі ігри грати.

Вед:-1. У номінації «Спортсмен олімпієць» переможцем  визначено вчителя фізичної культури Ветощук Ігор Миколайович. Йому присвоєно титул «Магістр фізичного розвитку»  і він  нагороджується почесною листівкою.  Прийміть, будь ласка, листівку.

(Вручення нагороди)

Вед.-2. Ми завжди у гарній формі,

Ми веселі і проворні

Будем жити до ста літ,

Вам – палкий   ФІЗКУЛЬТПРИВІТ!

 

 Вед.-1. Продовжуємо наше нагородження і оголошуємо переможців у наступних номінаціях.  Переможцем у номінації «Творці прекрасного» оголошується учитель музики Юрук Іван Іванович.

Вед.-2.Музика - предмет не новий:
Мальовничий, пречудовий
І цікавий нам всією
Неповторністю своєю.
Слух музичний будеш мати,
То навч
ить Іван Іванович співати

Вед.-1. Шановний Іван Іванович, вам присвоєно титул «Володар золотого баяна»

Вед.-2. Одержіть, будь ласка, листівку.

(Вручення нагороди)

 

Вед.-1. Продовжуємо наше нагородження і обираємо переможців  у номінації  «Фахівці широкого профілю»!
«Маю аж два фахи я,
І це я ціную.
На роботу я щодня 
З гордістю крокую!»

Вед.-2.Переможцем у номінації «Фахівці широкого профілю» став Сінітович Володимир Іванович, вчитель трудового навчання, креслення . Йому присвоюється титул  «Око - алмаз та руки -золото»!

Вед. -1.Одержіть, будь ласка, вашу листівку.

( Вручення нагород)

Вед-1. Ви думаєте що у нас номінації уже закінчилися? Але це не так.  

Сьогодні на нашому святі присутня вчителька, молода мама маленьких дошкільнят  – Шкрібляк Ганна Іванівна

Вед.-2.Вона одержала перемогу у номінації «Кіндер-сюрприз» . Їй присвоєно титул «Лагідна матуся».

Вед.-1. Одержіть, будь ласка, Ганна Іванівна від нас заслужену листівку.

                          

Переможцем у номінації  Веселе дозвілля стала Гостюк Марія Юріївна їі їз присвоєним  титулом Творча натура"
Творчість - це її коник.
До будь-якого питання вона підходить нестандартно, творчо, з вогником. Що б придумати ще отаке таке? Щоб було зрозуміло, свіжо, нестандартно. Вона розігрує з учнями неймовірні сценки, ставить спектаклі. А в її голові завжди має купу ідей.

 

Переможцем номінації є Бельмега Оксана Володимирівна «Від посмішки стане всім світліше»
Лідер в номінації «Від посмішки стане всім світліше» - самий усміхнений учитель. Її усмішка може змагатися з посмішкою Сонця. Від її посмішки не тільки світліше, але і тепліше.
Нехай ця посмішка з роками стане тільки краще.

 

Віктор  Тепер вже останнє слово наше
Бо в
нас бажання для вас головне.
Хай красною буде учительська доля,
Щоб добре всім вам працювалося в школі.

.Рятує хай ангел-спаситель всіх вас,
Щасливі й здорові Були щоб весь час.
Хай мрія прекрасна веде вас в життя,
Щоб ладилось все і велось до пуття.

 Живе хай надія у ваших серцях,
Натхнення і творчість дає без кінця,
Не зникне хай віра в Казки й чудеса,
Хай будуть із вами Любов і Краса.


 (Вручення квітів)

Вед.-1. Ну от і все церемонія вручення номінацій вчителям  нашої школи закінчилась.

 

Вед-2:
Ми жартували, та все без докору,
І не судіть ви нас за це суворо!
Вед
-1:
Ще раз вітаємо з святом всіх вас,
Ще раз запрошуєм в гості до нас!
Вед
-2.
Бажаємо, щоб вам поталанило в усіх справах, і щоб здійснились найзаповітніші ваші мрії.
Вед
.-1.
Хай ваші сяючі очі ніколи не затьмаряться сумом, а ваше серце зігріває щира повага і любов оточуючих.
Вед.
-2. Дорогі вчителі! Нехай в оселях ваших завжди панує злагода, в серцях - добро, в помислах - мудрість, у засіках - достаток. А нелегка педагогічна нива колоситься рясним урожаєм людської вдячності.

 ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Бельмега Оксана Володимирівна, практичний психолог

Великоходацької ЗОШ І-ІІ ступенів

 

Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

 

Структура тренінгу

№ з/п

Вид роботи

Час, хв

Ресурсне забезпечення

1.

Привітання учасників

5 хв.

 

2.

Вправа «Знайомство»

10 хв.

Квіти, ручки

3.

Вправа «Правила роботи»

5 хв.

Плакат «Правила роботи»

4.

Вправа «Мої очікування»

5 хв.

Плакат "Фруктовий кошик", липучі стікери у формі фруктів, ручки

5.

Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

7 хв.

Мультимедійна презентація

6.

Вправа «Відгадай, хто»

10 хв.

Ілюстративні картки, ватмани, маркери

7.

Вправа «Чарівний мішечок»

10 хв.

Стікери, мішечки, цукерки

8.

Гра-розминка «Хто зайвий»

5 хв.

Атласні стрічки

3 кольорів

9.

Вправа «Чому так стається»

15 хв.

Картки з зображенням стріли, мішені та ока для поділу учасників на 3 групи, ватмани, маркери

10.

Вправа «Скринька безпеки»

15 хв.

Відривні стікери, скринька, фломастери або ручки, загальні рекомендації

11.

Вправа «Я зможу допомогти»

За наявністю часу

Картки з ситуаціями, ватмани, фломастери

12.

Підведення підсумків

5 хв.

 

 

1. Привітання учасників.

Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу.

         Тренер. Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед учнів.

         Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

         Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

 

2. Вправа "Знайомство"

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам тренінгу краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.

         Тренер. Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен по черзі називає своє ім'я (записати своє імя на квіточці) та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.

 

3. Вправа "Правила роботи"

Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.

         Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.

         ПРАВИЛА РОБОТИ:

1. Говорити від свого імені.

2. Бути доброзичливими і активними.

3. "Піднята рука".

4. Один говорить - усі слухають.

5. "Тут і тепер".

6. Обговорювати дію, а не особу.

7. "Вільна нога".

8. Конфіденційність.

         Запитання до групи:

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

 

4. Вправа-очікування "Фруктовий кошик"

Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.

         Тренер. Наша наступна вправа називається Фруктовий кошик. Пропоную вам на фруктах, написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх до нашого кошика.

 

5. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

Мета: ознайомити учасників з поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.

         Тренер. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.

         Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.

         4 головні компоненти булінгу:

- агресивна і негативна поведінка;

- здійснюється регулярно;

- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

- така поведінка є навмисною.

 

         Форми шкільного булінгу:

         фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.);

         психологічний (насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість)

         Соціальна структура булінгу:

         переслідувач (кривдник, агресор);

         постраждала дитина (жертва);

         спостерігач.

         Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

         Як розпізнати жертву:

         діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;

          невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;

         діти, які мають руде волосся, повні чи худі;

         діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);

         діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Як розпізнати агресора:

         якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;

         виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;

         вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;

         не дуже гарно вчаться;

         мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Як розпізнати спостерігача:

         діти з кола кривдника;

         однокласники;

         випадкові учні або ін..

Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.

 

6. Вправа Відгадай, хто

 

Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати соціальні ролі булінгу.

         Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи.

         Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок  і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.

 

7. Вправа "Чарівний мішечок"

Мета: надати можливість учасникам відчути переживання, які виникають у жертви булінгу, виховувати почуття емпатії. Зняти неприємні емоції.

         Тренер. 

         Зараз кожен з вас запише негатавну емоцію, про яку подумав, і вкине її у чарівний мішечок. А з іншого мішечка візьме собі позитивну емоцію.

Питання для обговорення:

1. Чи важко було виконувати вправу?

2. Що ви при цьому відчували?

 

 

 

8. Гра-розминка "Хто зайвий"

Мета: активізувати учасників, зняти неприємні емоції від попередньої вправи, підготувати до подальшої роботи.

         Тренер. Зараз я забираю один стілець. Всі ви, за моєю командою, будете рухатися по колу. По команді: "СТОП" ви повинні знайти собі місце для того, щоб сісти. Це не обов'язково має бути ваш стілець. Той, хто залишиться  стояти - вибуває з гри.

         Після гри. Чи звернув хтось увагу на стрічки, які висять на 3 стільцях? Ці стрічки означають певну соціальну роль у булінгу. Звертаю вашу увагу на те, що дехто з вас, несподівано, встиг побувати у певних ролях. Так, може трапитися з вами і у житті: "Ви не очікуєте, а опиняєтеся у ролі жертви чи можливо агресора".

 

9. Вправа "Чому так стається"

Мета: зʼясувати причини поведінки учасників булінгу.

         Тренер. Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони там є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати комусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу обʼєднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

         Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

         Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

         Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

 

10. Вправа "Скринька безпеки"

Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.

         Тренер. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і написати:

1. Як захистити себе від булінгу.

2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.

         Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну "скриньку безпеки".

Тренер записує на ватмані всі, запропоновані дітьми, варіанти.

Рекомендації:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

         ПАМʼЯТАЙТЕ!

Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

Ваша власність належить тільки вам.

Ви маєте право на допомогу.

• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

 

11. Вправа "Я зможу допомогти"

Мета: вироблення навичок безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації булінгу.

         Тренер. Ви залишаєтеся працювати у підгрупках. Кожна підгрупа отримає певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки. Допомогою вам може бути наша "Скринька безпеки" та рекомендації, про які ми говорили у попередній вправі.

         Ситуація 1.

         Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом, яке дарували їй її батьки.

         Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.

         І раптом…..СТОП!    

         Ситуація 2.

        Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сімї не помічали.

         До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…

         Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу.

         В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.

 І раптом………СТОП!    

         Ситуація 3.

         Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми.

         Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно…

         Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не хотілося іти додому.

         Сашко одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, але потім погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.

         І раптом…….СТОП!     

Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?

 

12. Підведення підсумків.

         Тренер. Наше заняття закінчилося. А зараз прошу сказати: "Що вам найбільше запам’яталося?" "Що зможете за необхідності застосувати в житті?" "Чи збулися очікування?"