ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ

 

ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ

 

1.       Загальні положення

1.1    Під час розробки інструкції враховані рекомендації з організації служби охорони праці в освітніх закладах системи Міністерства освіти і науки України. Дана інструкція є типовою, її дія поширюється на всіх вчителів навчальних закладів.          

1.2    Вчитель інформатики призначається і звільняється з посади начальником районного управління освіти за погодженням з директором школи.

1.3    Вчитель інформатики повинен мати вищу або середню педагогічну освіту (без вимог до стажу педагогічної роботи).

1.4    Вчитель інформатики підпорядковується безпосередньо заступнику директора навчального закладу з навчально-виховної роботи.

1.5    У своїй діяльності вчитель інформатики керується Конституцією і законами України, указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління освіти всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки, а також статутом і локальними правовими актами навчального закладу (в тому числі правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами, розпорядженнями директора, даною інструкцією), трудовим договором.

             Вчитель дотримується положень Конвенції про права дитини.

 

2.       Завдання та  обов’язки

Завідувач кабінету інформатики, вчитель інформатики виконує такі посадові обов’язки:

2.1. Виконує постанови, розпорядження і накази вищих органів з питань охорони праці у кабінеті інформатики.

2.2. Створює безпечні умови для оволодіння учнями комп’ютерної грамотності.

2.3. Контролює дотримання учнями правил і норм техніки безпеки, виробничої санітарії.

2.4. Проводить практичні заняття, роботу учнів із комп’ютерами тільки після проведення відповідної теоретичної

       підготовки та відповідного інструктажу учнів.

2.5. Розміщує установки, стенди, комп’ютери, учнівські столи відповідно до вимог техніки безпеки.

2.6. Забезпечує нормальний санітарний стан кабінету інформатики.

2.7. Відповідає за безпечний стан робочих місць учнів.

2.8. Складає і щорічно переглядає інструкції з техніки безпеки, виробничої санітарії та протипожежної безпеки і

       здійснює контроль за їх виконанням.

 2.9. Систематично проводить первинний, повторний та інші види інструктажу з учнями і  відповідно їх оформляє.

 2.10. Своєчасно і негайно повідомляє адміністрацію навчального закладу про нещасний випадок, розслідування та

          облік нещасних випадків, пов’язаних із роботою в кабінеті.

 2.11. Перевіряє знання учнів із правил техніки безпеки.

 2.12. Ретельно перевіряє підготовлені досліди і практичні роботи.

 2.13. Здійснює адміністративно-господарський контроль за охороною праці.

 2.14. Здійснює навчання і виховання учнів з урахуванням специфіки навчального предмета, проводить уроки й

          інші навчальні заняття в закріплених за ним класах згідно з розподілом навчального навантаження,

          забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну.

 2.15. Реалізує прийняття в навчальному закладі освітні програми відповідно до навчального плану, власного

          поурочного плану і розкладу занять; використовує при цьому різноманітні прийоми, методи і засоби

          навчання.

 2.16. Забезпечує рівень підготовки учнів, який відповідає вимогам державного освітнього стандарту.

 2.17. Виконує правила і норми охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, забезпечує охорону

          життя і здоров’я учнів під час навчального процесу.

 2.18. Оперативно повідомляє керівника навчального закладу про кожен нещасний випадок, приймає заходи щодо

          надання першої долікарської допомоги.

 2.19. Вносить пропозиції щодо покращення умов проведення навчального процесу, а також доводить до відома

          завідувача кабінету, адміністрацію про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують

          життєдіяльність та працездатність учнів.

 2.20. Організовує вивчення учнями правил охорони праці та безпеки життєдіяльності.

 2.21. Здійснює контроль за дотриманням правил (інструкції) з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

 2.22. Веде у встановленому порядку тематичне, календарне та поурочне планування, класну документацію,

          здійснює поточний контроль відвідувань і успішності учнів, виставляє оцінки в класний та електронний

          журнали, щоденник учня, своєчасно надає адміністрації звітні дані.

 2.23. Допускає у визначеному порядку на заняття представників адміністрації навчального закладу з метою

          контролю і оцінки своєї діяльності.

 2.24. Заміняє на уроках тимчасово відсутніх вчителів згідно із розпорядженням заступника директора навчального

          закладу з навчально-виховної роботи.

 2.25. Дотримується статуту і правил внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших локальних

          правових актів навчального закладу.

2.26. Створює умови для дотримання законних прав і свобод учнів.

2.27. Готується до проведення занять, систематично підвищує свою професійну кваліфікацію, бере участь у

         діяльності методичного об’єднання та інших формах методичної роботи, які прийняті в навчальному закладі.

 2.28. Бере участь у роботі педагогічної ради навчального закладу і нарадах, які проводяться адміністрацією

           закладу.

 2.29. Чергує в навчальному закладі відповідно до графіка чергувань на перервах між заняттями, а також за 30

          хвилин до початку і протягом 30 хвилин після закінчення занять.

 2.30. Підтримує постійний зв’язок із батьками учнів (особами, які їх замінюють).

 2.31. Проходить періодичне медичне обстеження.

 2.32. Дотримується етичних норм поведінки в закладі, побуті, громадських місцях, які відповідають соціальному

          статусу вчителя.

 2.33. Вносить пропозиції щодо покращення умов праці і навчання для включення їх в угоду з охорони праці.

 

3. Охорона праці та безпека життєдіяльності

3.1. Вчитель роботу з охорони праці та безпеки життєдіяльності здійснює згідно з законами України «Про охорону

        праці», «Про пожежну безпеку», Кодексом законів про працю та іншими нормативними актами про охорону

        праці.

3.2. Він повинен знати закони України «Про охорону праці», «Про пожежну безпеку», Кодекс законів про працю та

        інші нормативні акти про охорону праці та безпеку життєдіяльності.

3.3. Перевірку знань правил охорони праці та безпеки життєдіяльності вчитель проходить раз на три роки.

3.4. Відповідає за безпечне проведення навчально-виховного процесу, проводить інструктажі з учнями і

       вихованцями з охорони праці під час навчальних занять з обов’язковою реєстрацією в журналі обліку

       навчальних знань.

3.5. Несе особисту відповідальність за збереження життя і здоров’я учнів та вихованців під час навчально-

       виховного процесу.

3.6. Повідомляє керівника закладу про нещасний випадок, що трапився. Організовує надання першої допомоги

       потерпілому.

3.7. Інструктує учнів і вихованців під час проведення позакласних і позашкільних заходів із реєстрацією у

       спеціальному журналі.

3.8. Веде профілактичну роботу щодо травматизму серед учнів і вихованців.

3.9. Несе безпосередньо відповідальність за безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів,

       інвентарю тощо.

 3.10. Розробляє необхідні заходи щодо виконання діючих правил та інструкцій із техніки безпеки, виробничої

          санітарії, правил пожежної безпеки.

 3.11. Забезпечує учнів і вихованців спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту.

 3.12. Розробляє і переглядає один раз на три роки інструкції охорони праці для навчальних кабінетів, лабораторій,

          спортивних залів відповідно до типових інструкцій.

 3.13. Забороняє використання обладнання, не передбаченого типовими переліками, в тому числі нестандартного,

          саморобного, яке встановлене в лабораторіях, кабінетах без дозволу служби охорони праці.

 3.14. Здійснює навчання та інструктаж з охорони праці під час робіт, що передбачені навчальними програмами, і

          при виконанні практичних робіт з обов’язковим вивченням вимог стандартів безпеки праці. Проводить

          ввідний інструктаж учнів і вихованців з обов’язковою реєстрацією у журналі, первинний на робочому місці,

          повторний, позаплановий, поточний інструктаж – у журналі виробничого навчання.

 

4. Права

Вчитель має право:

4.1. Брати участь в управлінні закладом в порядку, передбаченому статутом навчального закладу.

4.2. На захист професійної честі та гідності.

4.3. Знайомитися зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його діяльності, давати відповідні

       пояснення.

4.4. Захищати свої інтереси самостійно і через посередника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного

       розслідування, пов’язаного з порушенням вчителем норм професійної етики.

4.5. На конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за виключенням випадків, передбачених

       законом.

4.6. Вільно обирати і використовувати методи навчання і виховання, навчальні посібники і матеріали, підручники,

        методи оцінки знань учнів.

4.7. Підвищувати свій кваліфікаційний рівень.

4.8. Атестуватися на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію і одержувати її у випадку

       успішного проходження атестації.

4.9. Давати учням під час занять і перерв обов’язкові розпорядження, які стосуються організації занять і

       дотримання дисципліни, притягати учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках, передбачених

       статутом і правилами внутрішнього розпорядку закладу.

 

 

 

 

 

 

 

5. Відповідальність

5.1. У визначеному законодавством України порядку вчитель несе відповідальність за:

5.1.1. реалізацію не в повному об’ємі навчальних програм відповідно до навчального плану і розкладу навчального

          процесу;

 

5.1.2. життя і здоров’я учнів під час навчального процесу;

5.1.3. порушення прав і свобод учнів.

5.2. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин статуту і правил внутрішнього трудового

       розпорядку закладу, законних розпоряджень директора закладу та інших локальних нормативних актів,

       посадових обов’язків, установлених даною інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у

       порядку, визначеному трудовим законодавством.

5.3. За застосування, в тому числі одноразове, методів виховання, пов’язаних із фізичним чи  психічним насиллям

        над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального вчинку вчитель може бути звільнений із посади

        відповідно до трудового законодавства і Закону України «Про освіту».

5.4. За нанесення закладу чи учасникам навчального процесу збитків у зв’язку з виконанням (невиконанням) своїх

       посадових обов’язків вчитель несе матеріальну відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим

       чи цивільним законодавством.

5.5. За порушення законодавчих та нормативних актів з охорони праці та безпеки життєдіяльності може

       притягатися до адміністративної, матеріальної та кримінальної відповідальності згідно з чинним

       законодавством.

 

6. Кваліфікаційні вимоги

6.1. Вчитель інформатики повинен мати відповідну фахову освіту; забезпечувати нормативні рівні і стандарти

       навчального-виховної роботи, відповідати загальним етичним та культурним вимогам до педагогічних

       працівників.

6.2. Раз на 5 років проходити навчання на курсах підвищення кваліфікації з предмету і раз на три роки – з безпеки

       життєдіяльності з наступною атестацією і присвоєнням кваліфікаційної категорії.

6.3. Учитель ІІ категорії має фахову вищу освіту, відповідає вимогам встановленим до працівників з

        кваліфікаційною категорією «спеціаліст»,  постійно вдосконалює свій професійний рівень; використовує

        диференційований та індивідуальний підхід до учнів; володіє сучасними освітніми технологіями, формами,

        методами організації навчально-виховного процесу, застосовує інноваційні технології; знає основні

        нормативно-правові акти у галузі освіти; користується авторитетом серед колег, учнів та батьків. Стаж

        педагогічної роботи – не менше 3-х років.

6.4. Учитель І категорії відповідає вимогам встановленим до працівників з кваліфікаційної категорії «спеціаліст ІІ

        категорії», використовує методи компетентно орієнтованого підходу до організації навчального процесу;

        володіє технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу та

        здібностей учнів; впроваджує передовий педагогічний досвід; формує навички самостійно здобувати знання і

        застосовувати їх на практиці; уміє лаконічно, образно і виразно подати матеріал; вміє аргументувати свою

        позицію та володіє ораторським мистецтвом. Стаж роботи не менше – 5 років.

6.5.   Учитель «вищої категорії» відповідає вимогам встановленим до працівників з кваліфікаційної категорії

        «спеціаліст І категорії», володіє інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно їх використовує

        та поширює в професійному середовищі; володіє широким спектром стратегій навчання; вміє продукувати

        оригінальні, інноваційні ідеї; застосовує нестандартні форми проведення уроку; активно впроваджує форми та

        методи організації навчально-виховного процесу, що забезпечує максимальну самостійність навчання учнів,

        вносить пропозиції щодо вдосконалення навчально-виховного процесу в навчальному закладі. Стаж роботи не

        менше – 8 років.

 

7. Взаємовідносини  

Вчитель:

7.1. Працює в режимі виконання встановленого йому навчального навантаження відповідно до розкладу

        навчальних занять, бере участь в обов’язкових планових загальношкільних заходах,  самостійно планує

        діяльність, яка визначена його посадовими обов’язками.

7.2. У період канікул, які не співпадають із відпусткою, залучається адміністрацією закладу до педагогічної,

        методичної чи організаційної роботи в межах часу, який не перевищує навчальне навантаження до початку

        канікул. Графік роботи вчителя під час канікул затверджується наказом директора закладу.

7.3. Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх учителів на умовах погодинної оплати і згідно з

       тарифікацією (залежно від тривалості заміни).

7.4. Замінюється на період тимчасової відсутності вчителями такої самої спеціальності чи вчителями, які мають

       відставання з навчального плану щодо викладання предмета в даному класі.

7.5. Одержує від адміністрації закладу матеріали нормативного правового і організаційно-методичного характеру,

       знайомиться з відповідними документами.

7.6. Систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетентності, з адміністрацією і

        педагогічними працівниками закладу.

7.7. Із питань охорони праці та безпеки життєдіяльності погоджує свою роботу з адміністрацією закладу,

        педагогічним, технічним, батьківським та учнівським колективами.